Advertisement

Umumnya berupa penyakit infeksi. Penyakit infeksi pada telinga tengah, atau otitis media, biasanya disebabkan oleh kuman streptokokus. Bila penyakit ini tidak segera ditangani, nanah yang terbentuk di rongga telinga tengah dapat mendesak gendang telinga ke arah luar sehingga pecah- Pecahnya gendang telinga ini mengakibatkan penghantaran suara terganggu sehingga pendengaran menjadi berkurang.

Pada telinga luar, gangguan dapat berupa infeksi kulit, timbulnya kista pada kulit telinga, atau menun uknya kotoran telinga yang mengeras pada liang teiinga. Gangguan tersebut juga dapat mengakibatkan gangguan pendengaran yang akan hilang bila penyebabnya diatasi.

Advertisement

Penyakit lain pada telinga adalah otosklerosis, yang mengenai tulang pendengaran pada telinga tengah. Tulang-tulang tersebut tumbuh secara ber-lebihan sehingga penghantaran suara terganggu akibat kekakuan tulang. Keadaan ini menimbulkan ketu- lian.

Gangguan pada telinga dalam dapat disebabkan oleh gangguan tekanan cairan di dalamnya atau gangguan saraf. Akibatnya muncul gejala pusing yang berputar, atau vertigo, gangguan suara berdenging, gangguan keseimbangan, mual, muntah, dan gangguan pendengaran. Pada orang berusia lanjut, sel-sel pendengaran di telinga dalam akan mengalami dege- nerasi sehingga pendengaran pun akan menurun, terutama untuk suara bernada tinggi.

Advertisement